Hier komt een tekst over Mediërend leren, achtergrond en de manier waarop StiBCO invulling geeft aan dit leren door middel van 3 trainingen. Zie hieronder.
Mediërend Leren module 1 (Basistraining ‘Samen’ ontwikkelen)
Mediërend Leren is gericht op het bevorderen van het leer- en ontwikkelvermogen via een geïntegreerde training van de cognitieve, executieve functies en sociale, emotionele, affectieve en adaptieve vaardigheden op basis van een liefdevolle en kwalitatieve interactiestijl. Een concept waarin de mogelijkheden, kwaliteiten, talenten, mogelijkheden en beperkingen van de mens het centrale uitgangspunt vormen van het dagelijks handelen en het ontwikkelproces.
Voor wie:
De training is bestemd voor diegenen die het aandurven om invulling te geven aan inclusie en werkelijk durven te gaan voor de talenten van kinderen/(jong)volwassenen (niet o.b.v. een norm, maar op basis van de Zone van de Naaste Ontwikkeling) en die wezenlijk willen aansluiten bij het denkproces van de ander om de ontwikkeling van de ander op gang te brengen. Het is essentieel, juist in de onderwijs- en begeleidingssituatie, de relatie met en het contact tussen opvoeder/begeleider en kind/jongere in stand te houden, ondanks alle leer-, aandachts-, motivatie, – en gedragsproblemen die het kind/leerling eventueel heeft. De inhoud van de training is van toepassing op alle kinderen en jongeren ongeacht hun leeftijd, problematiek of ontwikkelingsniveau. Deze training wordt ingevuld vanuit de rechten van de kind en de mensenrechten en geeft daarmee antwoord op inclusief onderwijs en inclusie.
Informatie over deze data, locatie training vindt u u hieronder en praktische informatie in het menu.
€ 655,00
Mediërend Leren module 2 (Vervolgtraining: de eigen praktijk centraal)
Doelstelling:
De training beoogt cursisten in de gelegenheid te stellen de door hun (in module 1) opgedane kennis van de concepten, theorieën en methodieken van onder andere Vygotsky, Jolles, Feuerstein, Klein, Tzuriel en Haywood te verdiepen, te verbreden en toepasbaar te maken in hun eigen handelen. De training is vooral praktisch en richt zich op het direct inzetten van het geleerde, hierbij treedt de trainer steeds als model op. Er wordt stevig geïnvesteerd in de ontwikkeling van de eigen cognitieve en executieve functies, onder meer m.b.v. het diagnostisch materiaal van prof. Tzuriel en Rey, t.b.v. het begrijpen van andermans denkproces om van daaruit aan te sluiten in diegene zijn/haar zone van de naaste ontwikkeling, Ook wordt er aandacht besteed aan de liefdevolle interactie- en mediatiestijl van Klein. Verder is er ruimte ingeruimd voor het analyseren van (spel-) materialen/activiteiten a.d.h.v. de cognitieve kaart. Het doel van de cognitieve kaart is het onderwijsmateriaal passend te maken voor de groep of de leerling.
Deze training wordt ingevuld vanuit de rechten van de kind en de mensenrechten en geeft daarmee antwoord op inclusief onderwijs en inclusie.
€ 695,00
Mediërend Leren module 3 (Mastertraining de eigen talenten en mogelijkheden centraal)
De training beoogt cursisten in de gelegenheid te stellen dieper en breder kennis te laten maken met de concepten, theorieën en methodieken van onder andere Klein, Tzuriel, Haywood en Feuerstein. Er wordt gewerkt met de instrumenten/materialen van onder meer Mediërend Leren, MISC, Instrumental Enrichment en Dynamic Assessment. Daarbij wordt specifiek aandacht besteed aan de vertaling naar de Nederlandse opvoedings- en onderwijssituatie. De training is vooral praktisch en richt zich op het direct inzetten van het geleerde. De trainers treden steeds op als model.
De training is bestemd voor diegenen die invulling te geven aan inclusie en werkelijk gaan voor de talenten van kinderen/(jong)volwassenen (niet o.b.v. een norm, maar op basis van de Zone van de Naaste Ontwikkeling) en die wezenlijk willen aansluiten bij het denkproces van de ander om de ontwikkeling van de ander op gang te brengen. Het is essentieel, juist in de onderwijs- en begeleidingssituatie, de relatie met en het contact tussen opvoeder/begeleider en kind/jongere in stand te houden, ondanks alle leer-, aandachts-, motivatie, – en gedragsproblemen die het kind/leerling eventueel heeft. De inhoud van de training is van toepassing op alle kinderen en jongeren ongeacht hun leeftijd, problematiek of ontwikkelingsniveau.
€ 825,00