Stichting StiBCO organiseerde op zaterdag 12 september 2020 voor de 26e keer een symposium voor ouders en professionals werkzaam in het onderwijs, de zorg of de arbeids- en socialezekerheidssector. Hieronder een korte foto-impressie van het symposium.
Leerpotentieelonderzoek
“Samen met jou kunnen kinderen en jongeren veel meer!”
Wat de opvoeder en het kind samen zo graag willen weten om te kunnen ontwikkelen
Wat is het thema van het symposium?
Het centrale thema van het symposium is interactieve diagnostiek, of te wel leerpotentieelonderzoek. Leerpotentieelonderzoek verwijst naar methodes en testen die de leerbaarheid van kinderen en jongeren in kaart brengen. Het verschilt van het klassieke intelligentie-onderzoek in die zin dat het leren zelf (het leerproces) het onderwerp van onderzoek is. De assessor is geïnteresseerd in de cognitieve en executieve vaardigheden die aan de basis liggen van dit leren en hoe hij dit kan beïnvloeden. Een ander belangrijk uitgangspunt is de geteste inzicht krijgt en eigenaar is en blijft van zijn eigen leerproces. 
 Deze vorm van testen is zeer actueel omdat het aansluit bij huidige thema’s als Passend Onderwijs, leren ‘leren’, het stimuleren van executieve functies en het aansluiten bij de ondersteuningsbehoefte van jongeren. In tegenstelling tot klassieke intelligentietesten wordt tijdens de afname van leerpotentieelonderzoek, juist hulp en feedback verstrekt, oplossingsstrategieën aangereikt en transfertaken aangeboden.

Leerpotentieelonderzoek is per definitie een onderwijs- en remediërend gerichte benadering: tijdens het onderzoek wordt – in interactie met het kind/de jongere – gezocht naar de aard van de interventies die nodig zijn om de prestatie op de test en leerprestaties in het algemeen, te verbeteren. Deze benadering levert het kind èn de begeleider, informatie op die noodzakelijk is voor de remediëring van het kind/de jongere.
Programma symposium Leerpotentieelonderzoek

Lezing
De plenaire lezing wordt verzorgd door professor dr. Wilma Resing. Zij is Bijzonder Hoogleraar Diagnostiek en Onderzoek van Intelligentie en Leerpotentieel aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden. 
In haar lezing zal zij diverse aan leerpotentieelonderzoek gerelateerde thema’s bespreken, waaronder:
- het verschil tussen een gewone test of toetsafname (statisch testen) en dynamisch testen;
 - de achtergrond van het onderzoek naar leerpotentieel;
 - de methode van dynamisch testen die binnen haar vakgroep wordt gebruikt: de graduated prompts approach;
 - de leermaten die ontleend kunnen worden vanuit een dynamische testafname;
 - bruikbare elektronische hulpmiddelen bij een dynamische test;
 - rapportage en interpretatie van een dynamische test;
 - huidig wetenschappelijk onderzoek naar dynamic assessment.
 
Workshops/interactieve lezingen
Workshop 1/5:
Leerpotentieel(onderzoek): handelingsgericht aan de slag 
 Dr. Tirza Bosma, GZ-psycholoog en onderzoeker, Vrije Universiteit Amsterdam  
Diagnostisch  (leerpotentieel) onderzoek levert waardevolle informatie over de  mogelijkheden om te leren en de instructiebehoeften van een kind of  jongere. In deze workshop gaan we de volgende stap maken: wat heeft deze  leerling of cliënt nodig om zo goed mogelijk te profiteren van zijn  mogelijkheden? En wat betekent dit voor de benodigde ondersteuning en  begeleiding? In deze interactieve workshop ga je aan de slag met  observaties en testresultaten en werken we vanuit handelingsgerichte  uitgangspunten naar praktische begeleidingsmogelijkheden in de klas,  thuis of in de (woon)groep.
Workshop 2/6:
Leerpotentieel(onderzoek) bij hoogbegaafde kinderen en jongeren
 Dr. Bart Vogelaar, ontwikkelings- en onderwijspsycholoog, assistent-professor, Universiteit Leiden 
Van  hoogbegaafde kinderen en jongeren wordt soms verwacht dat zij zonder  substantiële hulp of instructie uitstekende prestaties kunnen behalen.  Daarnaast wordt vaak aangenomen dat zij dit niet alleen op één terrein  kunnen, maar over de gehele linie. Ook wordt soms verondersteld dat  hoogbegaafde kinderen en jongeren een min of meer homogene groep zijn  met betrekking tot hoeveel cognitief potentieel zij hebben.
Echter uit dynamisch testonderzoek blijkt echter iets heel anders. Evenals andere kinderen en
jongeren vindt het leren van hoogbegaafde kinderen en jongeren plaats  binnen een (individuele) zone van naaste ontwikkeling. Binnen deze groep  bestaan grote individuele verschillen in hun behoefte aan instructie èn  de groei die zij kunnen laten zien na deze instructies. Tijdens het  leren van deze groep kinderen en jongeren zijn er factoren die, evenals  bij andere kinderen en jongeren het leren bemoeilijken dan wel  faciliteren, waaronder executief functioneren en testangst.
In de  workshop zal een dynamische benadering rondom het begrip hoogbegaafdheid  centraal staan. Aan de hand van casussen zal worden verdiept wat deze  dynamische zienswijze inhoudt en hoe er in het onderwijs kan worden  ingespeeld op de dynamiek van hoogbegaafdheid.
Workshop 3/7:
Leerpotentieelonderzoek: Prof Feuerstein’s LPAD en Prof. Tzuriel’s Dynamic Assessment
Floor van Loo, auteur diverse boeken, leerpotentieelonderzoeker en trainer Mediërend Leren 
Zowel  prof. Feuerstein als prof. Tzuriel zijn autoriteiten op het gebied van  leerpotentieelonderzoek. Prof. dr. Feuerstein heeft de Learning  Potential Assessment Device (L.P.A.D) ontwikkeld. Dit  leerpotentieelonderzoek is met name geschikt voor kinderen en jongeren  met een ontwikkelingsleeftijd van minimaal 8 jaar. Prof. dr. Tzuriel  ontwierp de Dynamic Assessment, vooral geschikt voor oudere kleuters en  leerlingen van de basisschool. Beide leerpotentieeltesten maken het  mogelijk meer zicht te krijgen op de leer- en ontwikkelmogelijkheden van  het kind of de jongere. Er wordt nagestreefd om, in interactie met het  kind of de jongere, de zone van de naaste ontwikkeling in beeld te  brengen, zowel m.b.t. de denkvaardigheden als m.b.t. de  interactiemogelijkheden. Op basis van de resultaten worden  handelingsdoelen opgesteld. In deze workshop wordt het doel, de opzet en  de inhoud van beide leerpotentieeltesten besproken en maakt u kennis  met een aantal testmaterialen.
Workshop 4/8:
Interventies ten behoeve van de ontwikkeling van cognitieve en executieve vaardigheden
 Emiel van Doorn, auteur van diverse boeken over cognitieve functies, trainer Mediërend Leren, oprichter StiBCO 
Interventie  en diagnostiek gaan hand in hand. Elke diagnostiek zou gericht moeten  zijn op interventie, én elke interventie houdt diagnostiek in.  Begeleiders /leerkrachten kunnen leren via een ‘leerpotentieel’-bril  leren kijken naar het (leer-)gedrag van hun leerlingen of cliënten. Deze  vaardigheid biedt praktische handvatten om kinderen en jongeren in hun  ontwikkeling verder te helpen; hun zone van naaste ontwikkeling uit te  breiden. Belangrijkste uitgangspunt is dat de geteste inzicht krijgt in  zijn leerproces en daardoor nog meer eigenaar hiervan is.
 De  ‘leerpotentieel’- bril biedt de mogelijkheid het gedrag van de kinderen  en jongeren (nog) beter te begrijpen en henzelf de kans zich verder te  ontwikkelen. Kortom de ‘leerpotentieel’ – bril sluit optimaal aan bij de  essentie van begeleiding en onderwijs!
In deze workshop maakt u  kennis met interventiemethodieken die gericht zijn op het ontwikkelen  van cognitieve, executieve en metacognitieve vaardigheden, zoals de  inzet van spelmateriaal en het MISC-concept van prof. dr. Klein. In de  workshop zult u zelf, op verschillende manieren, de kracht van deze  interventies kunnen ervaren.
Inschrijving en kosten
De kosten voor deelname aan het symposium bedragen € 59,50 
(incl. lunch, informatiemap en attentie).
	