Inclusief onderwijs en volledige participatie, dat zijn de ambities van StiBCO

De stichting StiBCO wil steeds inspelen op de verandering en de eisen die de maatschappij aan ons stelt. Om deze reden worden elk jaar onze trainingen aangepast aan deze wensen en vragen. We willen onze cursisten die handvaten en tips meegeven waardoor ze antwoord kunnen geven aan de vragen van nu en in de (verre) toekomst. Geen ad-hoc aanpassingen, maar serieuze aanpassingen om de kinderen en jongeren waarvoor onze cursisten de training voor volgen het maximale uit hun ontwikkeling en leren te laten halen.

Trainingen Mediërend Leren vernieuwd StiBCO

Cognitieve functies in relatie tot de executieve functies

In dit artikel uit 2017 van 25 bladzijden kunt u lezen wat volgens Emiel van Doorn de relatie is tussen de cognitieve functies en de executieve functies. Daarnaast stelt hij dat het onmogelijk is kinderen/jongeren goed te ondersteunen en/of te begeleiden zonder kennis te hebben van zowel de executieve functies als de cognitieve functies, ze zijn onlosmakend aan elkaar verbonden. Ook is het onzinnig om zomaar groepsgewijs de executieve functies aan te bieden zonder je af te vragen of het wel 'nodig’ is. Ook stelt hij de vraag of het juist is om het kind/de jongere geen commitment moet hebben voordat er ondersteund wordt vanuit de cognitieve functies en de executieve functies. Klik op onderstaande afbeelding en u komt op de juiste pagina voor het hele artikel.

Cognitieve functies en executieve functies Emiel van Doorn StiBCO

 

IVp instrumenten voorkantKennismaking met het I.V.P.
Achtergrondinformatie Instrumenteel VerrijkingsProgramma (I.V.P.) ontwikkeld door Prof. Dr. Reuven Feuerstein.

In dit artikel geven we een uitgebreide uitleg van de aanpak, de bedoeling en het effect van het Instrumenteel VerrijkingsProgramma voor kinderen en jongeren. De ontstaansgeschiedenis wordt verteld, de uitgangspunten worden gegeven, de betekenis van mediatie en natuurlijk de kanttekeningen van het I.V.P.-programma.

Artikel geschreven door Hans Jacobs en Emiel van Doorn.

Hier is het artikel over IVP te downloaden.

Gebaseerd op het MISC concept van Professor Dr. P. Klein

De wetenschap is zich steeds meer bewust van het grote belang van de interactie die een opvoeder/leerkracht heeft met een kind/leerling. Nieuwe ontwikkelingen in de neurowetenschap leveren onomstotelijke bewijzen hiervoor. De goede boodschap is dat het binnen ieders mogelijkheden ligt om zijn interactievaardigheden met MISC op een kwalitatief hoger plan te brengen.

 

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com